Rozhovor s tvůrci - DOOM 3

Jedna ze skvělých věcí na QuakeConu je, že tvůrci her mohou být k vidění kdekoli a kdykoli jak se potulují po poschodích prohlížíc si při tom výstavu a mísíc se s fanoušky, kteří učinily jejich hry tak úspěšné v průběhu let. Tento rok nebyl jiný a Id s Activision davají fanouškům vzácnou šanci zahrát si testovací DOOM3 multiplayer, který byl ukázán na každoroční LAN párty vůbec poprvé na světě. Každý z fanoušků registrovaný na ukázku dostal lístek pro účast na 8 minutovém frag testu umístěném v pozadí výstavních prostor. Reakce byla slušně pozitivní hlavně díky pokročilému systému osvětlování a fyzice což dodalo trochu atmosféry jinak již tradičnímu deathmatchi.

Měli jsme šanci sednout si a pokecat s Id CEO Toddem Hollensheadem a vedoucím designérem Timem Willitsem o tom, jak fanoušci reagují na multiplayer jak pokračují práce na DOOM3 a Quake 4 a na co se ID Software zaměří v budoucnu.

Gamespy: Hned k věci…co je nového s DOOMem 3?
Tim Willits: Jak jste si už jistě všimli ukazujeme zde nový multiplayer a dosáhli jsme skvělé odezvy. Provedli jsme trochu průzkumu poslední noc (smích), abychom věděli co lidé říkají a lidé řekli „je to přesně jak Id slíbili, vypadá to skvěle a je to zábava hrát.“ To je to co jsme chtěli.
Todd Hollenshead: S naším zaměřením na singleplayer jsme museli být realističtí v tom co vykonáme v multiplyeru a nechtěli jsme, aby nám ukrajoval čas a úsilí na vytvoření DOOMu 3, jako nejlepší singleplayer hry vůbec. Tak jsme vyrazili s cílem udělat ho jednoduchý a zábavný, nikoli však revoluční. Zároveň dáno naší technologií a některými vychytanými věcičkami ze singleplayeru jsme rozhodně chtěli aby si multiplayer zachoval tentýž nezaměnitelný pocit. Jedná se o zajímavý návrat do minulosti pro někoho nostalgie pro jiné zábava.

Gamespy: Máte jiné vývojové studio které pracuje na Multiplayerové části DOOMa 3. Můžete vysvětlit jak to přesně funguje?
Tim Willits: Máme kontrakt s firmou Splash Damage (pracovali na Enemy Territory) pro tvorbu map. Všechny mapy jsou řízeny, přehodnocovány a měněny…vše je pod kontrolou Id. Všechno kódování, efekty a herní mechanismy jsou od nás-oni jen dělají mapy.

Gamespy:Kdo tedy u Id zajišťuje řízení vlastností Multiplayeru?
Tim Willits: Já jsem vedoucí designér a tak nějak i projektový šéf na hře ale Robert Duffy (programátor) mi velmi pomáhá s multiplayerem. Jsme ještě malá firma ale…
Todd Hollenshead: …Tim se jenom stydí. On dělá všechno. (smích)

Gamespy: Kdy začal tým urychlovat snahu na multiplayeru, když vaším primárním úkolem je hra pro jednoho hráče?
Tim Willits: John (Carmack) byl schopen realizovat základní síťové propojení již před řadou měsíců a posledních párch měsíců jsme se na něj zaměřili.
Todd Hollenshead: …Skutečně spíše posledních pár týdnů. (smích)

Gamespy:Odhaduji tedy že jste hodně testovali v kancelářích?
Todd Hollenshead: Jasně. Je to jedna z cest jak se ujistit že je něco zábavné…Pokud lidé v kanceláři čekají v řadě na to, až si budou moci opět zahrát tak si můžete být jistí, že se ubíráte správnou cestou.
Tim Willits: Je pěkné přijít sem (na QuakeCon) a přinést sebou multiplayer pro naše fanoušky. Toto je světová premiéra multiplayeru pro DOOM 3 což každému dává slušnou šanci ho vidět, ale také nám dává ohromnou příležitost mít betatest od 4000 lidí a zjistit jejich odezvu.
Todd Hollenshead: Myslím si že toto je opravdu skvělá věc pro QuakeCon. Mohli jsme multiplayer DOOMa 3 odhalit kdekoli, ale QuakeCon je již v jádru multiplayerová událost. Toto je komunita fanoušků, která podporuje Id už více jak 10 let a mysleli jsme, že by to byla opravdu skvělá věc poprvé ukázat multiplayer DOOMa 3 na místě, kde si ho mohou fanoušci zahrát narozdíl od nějaké obchodní výstavy.

Gamespy: Souhlasím je to vzácná šance pro fandy a z odezvy, kterou jsem dostal se zdá, že to oceňují.
Todd Hollenshead: Myslím, že ano a z odezev, které jsme právě obrželi online dostal náš tým novou energii pro následující práci. Je nutno hodně práce pro připravení něčeho takového, když Id poprvé ukazuje něco veřejně co ještě není úplně hotovo, takže se tu a tam objevují vady. Jen doufáte, že si jich lidé nebudou moc všímat a budou vědět, že směřujete správným směrem. Z komentářů, které jsem viděl na internetu je jasné, že chlapi přijdou v pondělí do kanceláří připraveni a s vervou se do toho zakousnou.

Gamespy: Tak teď, když víme jak běhá multiplayer po LAN, chceme se dozvědět jak to bude s ostatními typy spojení? Jak dobře poběží hra po internetu?
Tim Willits: No ve skutečnosti jsme právě zlepšili uvítací část dělajíc ji tak podobnou populárním RTS hrám jako Battle.Net atd. Bude skupinově založen což znamená že se připojíte a dáte se dohromady s vaší tlupou. Můžete chatovat a jakmile jsou všichni spokojení s nastavením hry tak ji můžete spustit. Limitovali jsme hru jen pro 4 hráče ale nejedná se zas až tak o limit…neutlačujeme lidi…je to ve skutečnosti druh zábavy mít takto „důvěrné“ (myšleno mezi kamarády) hry.

Gamespy: Jak daleko jste s hrou pro jednoho hráče?
Tim Willits: Technologie je převážně hotová ačkoli jsou zde ještě optimalizace, které je nutné udělat. Příběh je celý hotový a scénář také (rozhovory atd.). Chlapi se teď zabývají přidáním takzvaného zábavního faktoru…vytváření skvělých zápletek, sekvencí a zábavných chvil pro hráčův požitek. A my jen musíme pokračovat v této práci dokud nebude hra skvělá.

Gamespy: Je po architektonické stránce hra kompletní? Jsou všechny levely z větší části hotovy?
Tim Willits: . Vždycky je tu něco co rádi vylepšujeme ,ale více méně je to pravda.

Gamespy: (na Todda) Včera jste nám potvrdil, že DOOM 3 nevyjde v roce 2003. Bez jakýchkoli tlaků pro nějaká data…
Todd Hollenshead: … Mnoho lidí přemýšlí kdy řekneme „je to hotové“ jen se mile tváří, smějí a myslí, že jsme upejpavý nebo že máme jakousi tajnou informaci, kterou nikdo jiný nemá. Skutečnost je taková že nevíme, kdy bude hra hotová a není to tak, že to odmítáme komukoli říct. (směje se) Byl by to jen odhad a my nemáme rádi tipování o něčem takovém. Myslím, že vše postupuje tak jak očekáváme a každý koho znám se těší na to až si ji budete moci zahrát. Vím, že všichni chtějí, aby to bylo hotové co nejdříve, ale věřte mi chceme skončit tak brzo, jak jen to půjde. Chceme dokončit DOOMa 3 pro každého mnohem více než kdokoli jiný. Nikdo nemá více stimulu než my a pracujeme opravdu tvrdě to mi věřte. Zároveň není naší prací dodat nějaké scestné datum z kalendáře. Naše práce je udělat hru skvělou a to je to co my bereme vážně.
Tim Willits: Protože je vše tak nové a technologie tak revoluční, tak v podstatě nemáme nikoho komu bychom mohli zavolat nebo k čemu bychom mohli vzhlížet či porovnávat. Jsme ještě v neznámém prostředí a vytváříme si svou vlastní cestu a nikdy nevíte kam vás tato cesta zavede.

Gamespy:Jak všichni z Id vycházejí s novou technologií nyní? Je s ní každý spokojen nebo se stále jedná o naučný proces?
Tim Willits: V Id jsme s technologií jako doma a vytváříme s ní spoustu materiálu. Todd měl ohromnou analogii pro vývoj DOOMa: řekl že DOOM 3 byla jen ohromná hromada hlíny, která potřebovala orat a orat a orat a my jsme byli ten pluh. Myslím že jsme se už prohrabali skrze všechnu špínu a věci se opravdu hýbají.

Gamespy:Zasáhl nějak odchod Graema Devina (odešel do Ensemble Studios) vývoj celé hry?
Tim Willits: Graemeova primární odpovědnost byl zvukový kód a jak každý může slyšet je solidní. Jsou tu stále optimalizace které John (Carmack) potřebuje udělat, ale Graeme byl více méně hotov takže to nijak nezasáhne hru.

Gamespy:Podívejme se na jinou hru na horizontu…co nám můžete říct o Quake 4?
Todd Hollenshead:Opravdu tu není nic nového o čem bychom mohli mluvit snad jen, že pokračuje ve vývoji v Ravenu. Jedná se o opravdové pokračování Quecka 2. Vracíte se zpátky bojovat proti Stroggovi a vše bude provedeno v technologii DOOMa 3. Tim v podstatě řídí průběh vývoje a hra stále postupuje.

Gamespy:Trávíte hodně času prací s Raven na Quake 4 nebo jsou celkem samostatní a přistupují k vám s otázkami jednou za čas?
Tim Willits: Raven je velmi zkušená a talentová firma, což nám velmi ulehčuje práci. Dali jsme jim nějaké pokyny ohledně vzhledu hry a máme pravidelné sezení. Jsou špičkový AAA vývojáři což činí naše životy o trochu snadnější.

Gamespy:Poslední otázka: máte nějakou představu co budete dělat po DOOMu 3?
Todd Hollenshead: Pravděpodobně pracovat na další hře! (směje se)
Tim Willits: My upřímně, ale opravdu upřímně nevíme. Není to tak, že víme a neříkáme to nikomu ale brzy něco vymyslíme.
Todd Hollenshead: Pro nás je teď hlavní věc dodělat DOOMa 3 a dodělat ho dobře a myslím, že nikdo nechce trávit mnoho času přemýšlením o tom co budeme dělat dále. Nejvíce jsme zabavení tím, co teď děláme a starat se o to, co bude dál není nyní náš hlavní cíl.