Dabing - DOOM 3

Zastihli jsme Activision a Id Software v jižním Kalifornském studiu jak dabovali jejich nadcházející hororový festival. Něco okolo dvaceti stop přede mnou je muž posazený v malé budce. Dívajíc se skrze skleněné okno můžeme vidět jak mluví v podstatě sám k sobě z počátku v rozkazovacích tónech načež naříkajíc a křičíc v prosté hrůze jak mu to jen plíce dovolí.

„NENECHÁVEJ MĚ ZDE!!!!“

Brzo výkřiky ustupují a on vychází z místnosti za zvuku … potlesku. Místo je studio Salami v severním Hollywoodu v Kalifornii a zmíněný muž je herec Phil LaMarr. Původně se proslavil na Mad TV a později jako vyhledávaný dabér s prominentními rolemi v animovaných filmových sériích jako Futurama, Justice League, Static Shock, Family Guy a Samurai Jack. Také se stal jedním z nejzaměstnanějších jmen v dabingu videoher a není zde mnoho her větších než té co se nyní dabuje…Doom 3. Připojili jsme se ve studiu k Timu Willitsovi a Marty Strattonu spolu s producentem Jonathanem Mosem pro unikátní šanci zažít nahrávání zvukového doprovodu a také využít možnosti k zjištění jak věci postupují v jedné z nejočekávanějších her roku 2004.

Obsazení volá

V dřívějších dnech u videoher nebylo nijak nenormální, když si samotní vývojáři dělali svůj vlastní dabing často se strašnými nebo komediálními výsledky. Konec konců příběh byl často ve hrách brán jako vedlejší prvek a jak sám John Carmack jednou řekl „Příběh ve hře je jako příběh v pornofilmu. Je očekáváno, že tam bude, ale není to důležité.“ Tento postoj se v dnešních dnech značně změnil v posledních letech. Poslední Grand Theft Auto hry obsazují pro dabing hvězdy a zvláště Activision si pro své poslední produkty (True Crime, Call of Duty, Star Trek: Elite Force 2 a Spiderman) vytvořil zvyk najímání prvotřídních talentů. Ale když přišel čas na obsazení Dooma 3, tak Activision a Id museli udělat několik zajímavých rozhodnutí. Protože že váš heroický hvězdný mariňák není moc výmluvný, tak se většina obsazení koncentrovala okolo podpůrných charakterů, které potkáte ve stanici na Marsu, kde se odehrává dobrý kus hry. Vědomé rozhodnutí bylo o neobsazení mega hvězd jejíchž hlas může být až moc rozpoznatelný. Místo toho je obsazený tým dnes nejzaměstnanějších hlasových herců. Nemusíte je poznat podle jmen … LaMarr, Neil Ross, Dee Baker, Nick Jameson, Charles Dennis a Jim Ward a mnozí další, ale určitě jste jejich hlasy již slyšeli v nespočitatelném množství animovaných filmů a videoher.

Ve Studiu

Ve chvíli kdy jsme dorazili do studia byl LaMarr blízko ukončení zasedání které zahrnovalo různé druhy podpůrných charakterů…vědců, inženýrů a mariňáků. LaMarr proplouvá skrze řádky jako profík dávajíc každému charakteru unikátní vzezření bez jakéhokoli zaváhání. Zlatý hřeb sezení se konal až téměř na konci kdy se mohl LaMarr utrhnout ze řetězu a začal vyluzovat řadu zavrčení a výkřiků (byly schovány až nakonec protože představují největší napětí pro každý herecký hlas). S režií Willitse, Strattona a vedoucího obsazení Margaret Tang se LaMarr dostává skrze řadu výkřiků zahrnujíc jednu mariňáckou prosbu „Ani se neopovažuj mě tu opustit ty mamrde!!!“ (je to konec konců hra 18+). Po všech vážných dialozích, které tomuto předcházeli se díky perfektnímu podání nikdo ve studiu neudržel a propukl v smích.

Další ve studiu je Nick Jameson který zdánlivě měl roli v každé videohře která kdy byla vytvořena zahrnujíc Call of Duty, Knights of the Old Republic, Star Wars: Rebel Strike, Tenchu: Wrath of Heaven, True Crime, Medal of Honor: Rising Sun stejně jako mnoho her od LucasArts (Jameson byl ve skutečnosti originální hlas Kyle Katarna v Dark Forces a Maxe v Sam and Max Hit the Road). Na začátku byl Jamesonovi dán scénář a poté se skupina shlukla okolo mixážního pultu kde Willits měl PC s pracující verzí Dooma 3. Pro podání základní představy Jamesonovi o tom jak vypadá hra Willits nahrál level a dostal se do rychlého boje s jedním z mnoha monster z Dooma 3. Pro demonstraci pokročilé fyziky se přepnul do ladícího módu kde zvednul jedno z těl a házel s ním okolo. Hra vypadá jako vždy působivě s úžasně detailními modely a navíc běží zcela plynule. Willits poté otevřel galerii charakterů…spíše skladiště ukazujíc tak mnoho charakterů ze hry. V průběhu dne mohl v této místnosti Willits ukazovat hercům které charaktery budou reprezentovat…“inženýr #2,“ „mariňák #3,“ atd. … Dávajíc tak každému herci pro začátek základní možnost pro naladění hlasu.

Jeden z více zajímavých aspektů dabingu Dooma 3 bylo sledování producentů a herců při experimentování s různými hlasy a charaktery. Zněla by postava lépe s nebo bez určitého akcentu? Měla by věta větší důraz s jinou formulací? Ačkoli nebylo moc odchylek od scénáře byl zde dobrý poměr mezi experimentováním a improvizací během sezení zkoušejíc tak vyřešit co by mohlo být nejlepší pro každou scénu. Jak herec zkoušel různé niance tak producent mohl sledovat aktuální postavu v Doomovi 3 a rozhodnout se jestli byl hlas vhodný či ne.

Poslední herec kterého jsme viděli byl Jim Ward který namluvil mnoho hlasů Německých vojáků v Call of Duty a také hrál několik rolí v Ratchet and Clank: Going Commando a The Hobbit. Opět byl herec vyzván k různým rolím … Inženýr, mariňák atd. … a prošel všemi řádky bez větší námahy. Stojí za poznámku že jsme mohli nahlédnout do zbytků scénáře Dooma 3 při dívání se na různé herce při jejich práci. Neviděli jsme příliš mnoho z příběhu (byli jsme tam jen jeden den z celkových čtyř) ale mohli jsme sledovat vysvětlení jednoho z více důležitých bodů zápletky (byli jsme zastrašeni zmasakrováním pokud něco vyzradíme). Je stále příliš brzo abychom mluvili o příběhu Dooma 3 jako o jakési legendě ale je zřetelně více ambicióznější než cokoli jiného co kdy Id vytvořili.

Zatímco Marty Stratton již ve studiu několikrát byl (byl producentem v Activisionu předtím než se přidal k Id) tak pro Willitse vedoucího designéra je to zcela nová role. „Úplně prvního herce kterého jsme měli byl vážně dobrý a myslel jsem si že to nebude tak těžké“ řekl Willits. „Ale poté když přišel další herec tak jsem si uvědomil že to je mnohem mnohem těžší.“ Producenti však stále vypadali docela klidně při řízení herců a Willits si zřetelně tuto zkušenost užíval. „Je to velmi vzrušující“ řekl Willits. „Měli jsme i náhradní dialogy ale když vidíte tyto chlápky v akci tak to hru opravdu přivádí k životu.“

V mnoha moderních animacích se většinou hlasový doprovod dělá předem takže pak postavy můžete animovat podle výkonu jednotlivých herců. I přes tak pozdní fázi vývoje v případě Id dělání hlasového doprovodu nakonec nenechává žádné velké nedostatky. „Uděláme ještě pár úprav hlav a úst a některých gest abychom je synchronizovali.“ řekl Willits. „Co je hezké na našem systému je že všechny postavy sdílejí stejnou strukturu a stejnou základní kostru takže to co je animováno pro Eda vědce může být snadno nastaveno i pro Briana opraváře nebo Sama mariňáka. S rámcem a strukturou kterou máme můžeme použít cokoli z pluginů Maya (tohle prostě nevyskloňuji pozn. Překladatele), animací rukou, všechny typy vychytávek a poté sdílet tyto animace s kteroukoli postavou.“

Vyhrknutí otázky

Samozřejmě žádne setkání s chlápky z Id software by nebylo kompletní bez té velké otázky: „kdy vyjde Doom 3?“ Nebyli jsme překvapeni když jsme z týmu nevymodlili žádné jisté datum (jen obvyklou odpověď „Až to bude“) ale již samotný fakt že tým pracuje na dabingu je povzbuzující znamení. „Už se blížíme“ řekl Stratton. „Prostě jsme přepnuli z vývoje do dokončování pod hrozbou zabití sama sebe dokud se to nepovede. Pro každý vývojový tým je nějaká doba kdy začnete vývoj a pracujete na určitém materiálu a poté máte již slušně dobře ohraničený matroš. Nyní již můžeme vidět cílovou čáru takže každý prostě hltá po dokončení a udělání to dobře.“

Id Software nedávno oznámili místo a čas pro letošní QuakeCon který by se tak měl konat 12-15 Srpna v Grapevine v Texasu (kousek od Dallasu). Již devátá každoroční fanouškovská slavnost je nyní očekávána vůbec největší otevírajíc tak dveře pro 5000 hráčů. Zatímco Id a Activision zůstávají skoupí ohledně datumu vydání my věříme že očekávají velká čísla nejen pro Quake 3 a Wolfenstaina. Je to jen naše domněnka ale všechno naznačuje pro letní datum vydání Dooma 3. Přineseme vám nejnovější detaily hned jakmile budou dostupné.