Pokud jste nestrávili rok 2003 v pumovém krytu tak vám asi nepovím nic nového když řeknu že DOOM 3 je vyvíjen firmou Id Software. Také asi víte že se jedná o jednu z her kde datum vydání je jedna z největších záhad. Ale zajisté se nepromění v nového Duke Nukem Forever. Id berou všechno v klidu s jednou věcí na mysli a to že žádná hra si nezadá s jejich ohromující grafikou a průměrný hardware dosáhne na systémové požadavky mající za následek lepší prodej. Ale může tato hra nabídnout více než jen nádherné dynamické osvětlení? Pojďme se podívat co o ní víme v dnešní době.
Vývojáři se nesnažili napsat nějaké fantastické pokračování příběhu starého DOOMu ale naopak se rozhodli převyprávět nám již známý původní. Výzkumné zařízení na Marsu je přepadeno silami z pekla. Jako jeden z přeživších (Mariňáků) bude vaše práce démony zahnat zpět a najít způsob jak zavolat Zemi pro poslání posil. Objevíte také dlouho zapomenutou civilizaci která pravděpodobně vlastní ultimátní zbraň pro odražení hord zombii.
Nezmínil jsem že základ se od DOOMu nezměnil. Mnoho z dnešních hráčů si ani nepamatuje starý DOOM a ti co ano však budou mít krušné časy při rozpoznávání jejich oblíbence. Je tu prostě příliš změn po tolika rocích. Přešli jsme ze světa spritů a hranatých textur do plně dynamického světa který může více než jen postrašit vaše spodky. Osvětlení bude hrát velmi důležitou roli v této hře. Jeden z vašich největších nepřátel bude temnota takže baterka patří do vašeho standardního vybavení. Představte si sebe v úzké chodbě kde kužel světla z vaší baterky je vše co vidíte a vzteklý řev zombii je jediné co slyšíte.
Vedle vaší baterky je PDA také součást vaší výbavy. Budete z něj dostávat cíle misí a zároveň bude shromažďovat všechny informace na které cestou narazíte. Pokud zrovna nebudete v ruce držet baterku nebo PDA máte k dispozici řadu klasických zbraní. Granáty, pistoli a zvláště silnou brokovnici ale také útočnou pušku, rotačák, plasma pušku a raketomet. Dokonce BFG a řetězová pila se vrátí. Tento arzenál je jedno velké klišé ale DOOMu3 to projde hladce…přeci jenom je to DOOM.
Nepřátelé jsou to samé v bleděmodrém. Je zde pár nových krásek ale mnoho starých chlapíků se vrací.Nejběžnější nepřítel bude zombí. Ty přicházejí ve všech formách a barvách protože samozřejmě representují širokou škálu lidí kteří byli zabiti na mnoho způsobů. Budou jim chybět jednotlivé kusy těla a některé budou i hořet aby vám připomněli násilnou přeměnu kterou podnikli ze světa živých do jejich nynějšího stavu.
Velkou výzvu představuje výběr démonů které jistě potkáte. Vylepšený Imp nebo pink bull-demon (růžový bíčí démon :)) v cyborg formě jsou taktéž působiví ale jen počkejte až uvidíte novou verzi Hell Knighta (pekelný rytíř) a Revenanta který stále nese dva raketomety na ramenou. Mezi nová monstra patří převrácená hlava na pavoučích nohách se jménem Trite a pekelný ekvivalent Cheruba (dítě s hmyzími křídly).
Asi si myslíte že jediná chvíle kdy přijdete zpět ke smyslům bude v multiplayeru ale obavám se že zběsilé honění jednoho ze tří nepřátel v temných chodbách nebo být cílem přepadení které na vás uchystal nepřítel když jednoduše vypnul světla vám na rozumu moc nepřidá. Zvláště když někdo sebere Berserk který vytváří extrémní poškození na blízko navíc při jehož nošení řve jako šílenec.
Osvětlení bude hrát velkou roli i v multiplayeru protože občas budete schopni vidět nepřítelův stín dříve nežli jeho samotného tudíž můžete vystřelit raketu ještě dříve nežli vůbec vyjde zpoza rohu. Toto je tak nějak vše co můžete od multiplayeru očekávat. Nebude nic víc nežli reklamní chyták s pomalým průběhem hry a maximálně v počtu 4 lidí.
Pomalý průběh hry byl přímo zamýšlen tvůrci k donucení hráčů více využívat vlastností prostředí. Myslím si že je to dost zvláštní a přijde mi že rovnováha mezi grafikou a soustředěním na hru je někde jinde. Toto však může být prominuto protože DOOM3 je každopádně mnohem více hororová střílečka než kdy byl předešlý DOOM. Bude se jen hodně spoléhat na osvětlení, zvuk a úzkostlivé očekávání. Mimo jiné zvuk bude ve formě 5.1.
Může se to zdát divné o hře z Marsu s démony ale realizmus je to co ji činí tak „vzrušující“. Je to pocit toho jakoby jste opravdu byli přímo v centru stanice přepadené pekelnými mocnostmi. Další věc která napomůže dosažení tohoto pocitu je ohromný engine fyziky. Možná ho nebudeme nazývat revoluční po Half-Lifu 2 ale poslání zombí do vzduchu pomocí raketometu bude jedna s těch lepších věcí v Dommu3. Přesto že bylo vše co je v DOOMu3 (příběhově) již dávno uděláno je tu něco co tuto hru činí zbrusu novou. Prostě se už nemohu dočkat.
A závěr? Co mohu říct? Prostě se podívejte na screenshoty. DOOM3 bude nádherná hra která vás nenechá spát.